Statut
Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Skoncentrowanej na Przeniesieniu
(tekst jednolity)

PREAMBUŁA

Psychoterapia Skoncentrowana na Przeniesieniu (TFP- Transference-Focused Psychotherapy) jest psychoanalityczną metodą leczenia pacjentów z borderline i innymi zaburzeniami osobowości. Towarzystwo angażuje się w rozwój, badania, zastosowanie i rozpowszechnianie TFP.

§ 1. POSTANOWIENIA OGÓLNE. NAZWA I SIEDZIBA TOWARZYSTWA

  1. Stowarzyszenie (dalej również: Towarzystwo) prowadzi działalność niezarobkową i nosi nazwę „Polskie Towarzystwo Psychoterapii Skoncentrowanej na Przeniesieniu”.
  2. Siedzibą Towarzystwa jest miasto Kraków.
  3. Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Dla właściwego realizowania swoich celów Towarzystwo może prowadzić działalność również poza granicami kraju.
  4. Rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy.
  5. Towarzystwo zostaje powołane na czas nieokreślony.
  6. Stowarzyszenie „Polskie Towarzystwo Psychoterapii Skoncentrowanej na Przeniesieniu” zwane dalej „Towarzystwem” działa na podstawie obowiązujących przepisów oraz niniejszego statutu.
  7. Towarzystwo opiera działalność na aktywności i pracy społecznej członków.
  8. Towarzystwo w celu prowadzenia swoich spraw może zawierać umowy o pracę lub umowy cywilnoprawne lub dokonywać innych czynności prawnych.
  9. Towarzystwo może należeć do organizacji międzynarodowych prowadzących działalność związaną ze stosowaniem i rozwojem TFP.

§ 2. CELE TOWARZYSTWA

Celami działalności Towarzystwa są:

  1. Wspieranie opieki nad zdrowiem psychicznym pacjentów z zaburzeniami osobowości.
  2. Zwiększanie rozumienia etiologii, diagnozy i leczenia zaburzeń osobowości.
  3. Wspieranie komunikacji i współpracy pomiędzy klinicystami, badaczami i innymi specjalistami zainteresowanymi zaburzeniami osobowości; wspieranie komunikacji z pacjentami i ich rodzinami.
  4. Wspieranie nauczania, stosowania, superwizji, rozpowszechniania, badań, zapewniania jakości i dalszego rozwoju TFP jako empirycznie zatwierdzonej i podręcznikowej/naukowej metody leczenia pacjentów z zaburzeniem osobowości typu borderline i innymi zaburzeniami osobowości.
  5. Opracowanie i zapewnienie standardów w nauczaniu i praktyce TFP w miarę jej dalszego rozwoju.
  6. Rekomendowanie programów szkoleniowych w zakresie psychoterapii psychodynamicznej TFP.
  7. Pozyskiwanie funduszy na realizację wyżej wymienionych zadań.

§ 3. DZIAŁANIA NA RZECZ REALIZACJI CELÓW TOWARZYSTWA

Określone w § 2 cele będą realizowane przez:

  1. Ciągły rozwój TFP oraz jego różnorodnych i potencjalnych zastosowań.
  2. Organizowanie regionalnych, krajowych i międzynarodowych warsztatów szkoleniowych oraz konferencji klinicznych i naukowych dotyczących TFP.
  3. Publikowanie i rozpowszechnianie informacji o TFP dla społeczności profesjonalistów i społeczeństwa.
  4. Ciągłe doskonalenie szkoleń w zakresie TFP.
  5. Certyfikacja osób prowadzących szkolenia w zakresie TFP i osób superwizujących się.
  6. Opracowywanie, tłumaczenie i ocena wywiadów oraz kwestionariuszy do celów klinicznych, jak również badawczych, w tym ocena przestrzegania zasad i kompetencji.
  7. Ułatwianie koordynacji wspólnych projektów badawczych oraz oferowanie konsultacji w zakresie poszczególnych projektów.
  8. Opracowywanie i monitorowanie polityki dotyczącej publikacji.
  9. Współpraca z ISTFP w zakresie określania standardów szkoleń i certyfikacji.
  10. Wspieranie dialogu pomiędzy naukowcami, klinicystami i przedstawicielami krajowych systemów opieki zdrowotnej oraz innych systemów opieki zdrowotnej.

§ 4. POZYSKIWANIE FUNDUSZY

  1. Powyższe cele będą finansowane przez:
    1. Składki członkowskie
    2. Darowizny
    3. Fundusze publiczne i prywatne
    4. Opłaty za kongresy, konferencje, sympozja, warsztaty szkoleniowe i podobne działania.
  2. Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą, na zasadach ogólnych, określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Towarzystwa służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
  3. Działalność gospodarcza może być prowadzona w zakresie:
    1. Wydawanie książek (PKD 58.11.Z),
    2. Wydawanie gazet (PKD 58.13.Z),
    3. Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków (PKD 58.14.Z),
    4. Pozostała działalność wydawnicza (PKD 58.19.Z),
    5. Drukowanie gazet (PKD 18.11.Z),
    6. Pozostałe drukowanie (PKD 18.12.Z),
    7. Pośrednictwo w sprzedaży czasu i miejsca na cele reklamowe w pozostałych mediach (PKD 73.12.D),
    8. Pośrednictwo w sprzedaży czasu i miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet) (PKD 73.12.C),
    9. Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach drukowanych (PKD 73.12.B),
    10. Działalność agencji informacyjnych (PKD 63.91.Z),
    11. Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów (PKD 82.30.Z),
    12. Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B),
    13. Działalność organizacji komercyjnych i pracodawców (PKD 94.11.Z),
    14. Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej nie sklasyfikowana (PKD 94.99.Z).

§ 5. CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI

  1. Członkowie Towarzystwa dzielą się na członków:
    1. zwyczajnych,
    2. nadzwyczajnych,
  2. Członkostwo w Towarzystwie jest dobrowolne.
  3. Członkami zwyczajnymi są założyciele Towarzystwa. Członkiem zwyczajnym może być ponadto osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawiona praw publicznych, będąca obywatelem polskim lub cudzoziemcem, która spełnia łącznie następujące przesłanki:
    1. posiada potwierdzenie swoich kompetencji zawodowych poprzez certyfikat psychoterapeuty wydany przez ISTFP lub certyfikat wydany przez Towarzystwo,
    2. zaakceptowała statutowe cele Towarzystwa,
    3. złożyła pisemną deklarację lub skan pisemnej deklaracji o przyjęcie na członka zwyczajnego Towarzystwa,
    4. uzyskała pisemną rekomendację dwóch członków zwyczajnych Towarzystwa.
  4. Decyzję o przyznaniu członkostwa zwyczajnego wydaje Zarząd Główny w formie uchwały.
  5. Członek zwyczajny ma prawo brać udział w życiu Towarzystwa, w szczególności:
    1. przysługuje mu prawo głosu na Walnym Zgromadzeniu,
    2. przysługuje mu bierne i czynne prawo wyborcze,
    3. ma prawo zgłaszać wnioski i postulaty dotyczące działalności Towarzystwa,
    4. ma prawo korzystać z pomocy i zaplecza Towarzystwa w podejmowanych działaniach zgodnych z jego celami statutowymi,
    5. ma prawo brać udział w pracach, zebraniach i innych przedsięwzięciach Towarzystwa z prawem głosu.
  6. Członek zwyczajny obowiązany jest do:
    1. przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa,
    2. regularnego opłacania składek na rzecz Towarzystwa,
    3. czynnego uczestnictwa w realizacji celów statutowych Towarzystwa,
    4. dbania o dobre imię i mienie Towarzystwa.
  7. Członkiem nadzwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, będąca obywatelem polskim lub cudzoziemcem, która spełnia łącznie następujące przesłanki:
    1. posiada wyższe wykształcenie medyczne, psychologiczne lub inne humanistyczne, absolwent lub uczestnik szkoleń z zakresu psychoterapii psychodynamicznej,
    2. zaakceptowała statutowe cele Towarzystwa,
    3. złożyła pisemną deklarację o przyjęcie na członka nadzwyczajnego Towarzystwa,
    4. uzyskała pisemną rekomendację dwóch członków zwyczajnych Towarzystwa.
  8. Decyzję o przyznaniu członkostwa nadzwyczajnego wydaje Zarząd Główny w formie uchwały.
  9. Do obowiązków członka nadzwyczajnego należy:
    1. przestrzeganie statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa,
    2. regularne opłacanie składek na rzecz Towarzystwa,
    3. czynne uczestnictwo w realizacji celów statutowych Towarzystwa,
    4. dbanie o dobre imię i mienie Towarzystwa.
  10. Członek nadzwyczajny nie posiada prawa głosu na Walnym Zgromadzeniu oraz biernego ani czynnego prawa wyborczego, może jednak brać udział jedynie z głosem doradczym w pracach Towarzystwa, zgłaszać do władz Towarzystwa wnioski i postulaty dotyczące podejmowanych przez Towarzystwo zadań.
  11. Członkostwo w Towarzystwie ustaje na skutek:
    1. dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Towarzystwa, zgłoszonej na piśmie Zarządowi Głównemu,
    2. śmierci członka,
    3. wykluczenia przez Zarząd Główny za:
      1.  nieusprawiedliwione zaleganie z opłatą składki członkowskiej za okres przekraczający 24 miesiące
      2.  na skutek prawomocnego orzeczenia Sądu Koleżeńskiego,
    4. w wyniku utraty praw publicznych na mocy prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego.

§ 6. WŁADZE TOWARZYSTWA

  1. Władzami Towarzystwa są:
    1. Walne Zgromadzenie Członków Towarzystwa, zwane „Walnym Zgromadzeniem”;
    2. Zarząd Główny;
    3. Rada Superwizorów Towarzystwa;
    4. Komisja Rewizyjna;
    5. Sąd Koleżeński.
  2. Wybory do wybieralnych władz Towarzystwa odbywają się w głosowaniu tajnym. Wybór wybieralnych władz Towarzystwa następuje spośród nieograniczonej liczby kandydatów.
  3. Kadencja wybieralnych władz Towarzystwa trwa 3 lata.
  4. Uchwałą Walnego Zgromadzenia członkowie wybieralnych władz Towarzystwa mogą być odwoływani w każdym czasie.
  5. Mandat członka Zarządu Głównego, Rady Superwizorów Towarzystwa, Komisji Rewizyjnej oraz Sądu Koleżeńskiego wygasa z dniem odbycia Walnego Zgromadzenia, którego przedmiotem było zatwierdzenie sprawozdania finansowego Towarzystwa za ostatni pełny rok obrotowy pełnienia funkcji.
  6. Mandat członka Zarządu Głównego, Radu Superwizorów Towarzystwa, Komisji Rewizyjnej oraz Sądu Koleżeńskiego wygasa również w przypadku złożenia rezygnacji, śmierci lub odwołania mocą uchwały Walnego Zgromadzenia.
  7. W przypadku wygaśnięcia mandatu członka Zarządu Głównego, Rady Superwizorów Towarzystwa, Komisji Rewizyjnej oraz Sądu Koleżeńskiego, o którym mowa w ust. 6 powyżej, w miejsce danego członka zostaje powołany ten spośród kandydatów, który w wyborach do tych władz uzyskał największą, kolejną liczbę głosów.
  8. W przypadku braku kandydatów, o których mowa w ust. 7 powyżej albo niewyrażeniu przez nich zgody na powołanie do władz Towarzystwa, przeprowadza się ponowne wybory na dane stanowisko.
  9. Kadencja osób wybranych w trybie ust. 7 i ust. 8 kończy się w terminie, w którym upływałaby kadencja osoby, której wygaśnięcie mandatu było powodem wszczęcia procedury określonej w ust. 7 lub ust. 8.

§ 7. WALNE ZGROMADZENIE

  1. Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zgromadzenie.
  2. Walne Zgromadzenie może być:
    1. zwyczajne,
    2. nadzwyczajne.
  3. Zwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd Główny raz w roku. Zwyczajne Walne Zgromadzenie powinno się odbyć nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia zakończenia roku obrotowego.
  4. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd Główny z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek:
    1. Komisji Rewizyjnej,
    2. Rady Superwizorów Towarzystwa,
    3. 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych i nadzwyczajnych; w terminie nie dłuższym niż 6 tygodni od daty zgłoszenia wniosku.
  5. Zarząd Główny zwołuje Walne Zgromadzenie, zawiadamiając członków posiadających prawo głosu na Walnym Zgromadzeniu za pośrednictwem poczty elektronicznej, faxu lub listem poleconym o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad, na co najmniej 14 dni przed wskazanym w zawiadomieniu terminie. W przypadku listu poleconego decyduje data nadania. Zawiadomienie może zawierać informacje o drugim terminie Walnego Zgromadzenia, które może się odbyć w tym samym dniu, co najmniej pół godziny po pierwszym terminie Walnego Zgromadzenia.
  6. Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów w pierwszym terminie przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania. W drugim terminie uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów, wymóg obecności co najmniej połowy członków nie obowiązuje. Uchwały Walnego Zgromadzenia w przedmiocie zmiany Statutu oraz uchwały Walnego Zgromadzenia w przedmiocie likwidacji Towarzystwa zapadają w trybie określonym w Paragrafie 7 Statutu.
  7. Obradami Walnego Zgromadzenia kieruje Przewodniczący Walnego Zgromadzenia wybierany każdorazowo w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów obecnych członków Towarzystwa bez względu na liczbę uczestników Walnego Zgromadzenia.
  8. Walne Zgromadzenie może odbyć się w każdym miejscu na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.
  9. W Walnym Zgromadzeniu z głosem stanowiącym udział biorą członkowie zwyczajni.
  10. W Walnym Zgromadzeniu z głosem doradczym mogą brać udział:
    1. członkowie nadzwyczajni,
    2. zaproszeni goście.
  11. Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy:
    1. uchwalanie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej Towarzystwa,
    2. uchwalanie statutu i jego zmian,
    3. wybór i odwołanie członków wybieralnych władz Towarzystwa,
    4. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności wybieralnych władz Towarzystwa,
    5. zatwierdzanie bilansu i innych sprawozdań finansowych,
    6. uchwalanie i zmiana regulaminów działania wybieralnych władz Towarzystwa, jeżeli statut nie przyznaje kompetencji w tym zakresie poszczególnym władzom Towarzystwa,
    7. uchwalanie Kodeksu Etyki
    8. decydowanie w sprawie udzielenia absolutorium członkom Zarządu Głównego,
    9. podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa i o przeznaczeniu jego majątku;
    10. podejmowanie uchwały o wysokości wynagrodzenia przysługującego członkom Zarządu Głównego w związku z pełnioną funkcją.

§ 8. ZARZĄD GŁÓWNY TOWARZYSTWA

  1. Zarząd składa się z Prezesa i od czterech do sześciu członków.
  2. Stowarzyszenie jest reprezentowane przez dwóch członków Zarządu działających łącznie.
  3. Prezes lub osoba wyznaczona przez niego z ramienia Zarządu jest członkiem z urzędu z prawem głosu we wszystkich komisjach i grupach zadaniowych.
  4. Do kompetencji Zarządu Głównego należy:
    1. reprezentowanie Towarzystwa i działanie w jego imieniu,
    2. kierowanie całokształtem działalności Towarzystwa, zgodnie z postanowieniami statutu oraz uchwałami i zaleceniami Walnego Zgromadzenia,
    3. uchwalanie planów działalności merytorycznej, preliminarza i budżetu,
    4. zarządzanie majątkiem i funduszami Towarzystwa,
    5. podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu i obciążaniu majątku nieruchomego i ruchomego Towarzystwa,
    6. powoływanie i rozwiązywanie jednostek organizacyjnych Towarzystwa, takich jak Komisja Etyki Zawodowej
    7. przyjmowanie członków zwyczajnych i nadzwyczajnych
    8. wykluczanie członków Towarzystwa,
    9. uchwalanie i zmiany regulaminu przyznawania i cofania certyfikatu psychoterapeuty oraz superwizora psychoterapii skoncentrowanej na przeniesieniu,
    10. uchwalanie i zmiana regulaminów wewnętrznych,
    11. wydawanie na wniosek Komisji Certyfikacyjnej, certyfikatów psychoterapeuty oraz superwizora psychoterapii skoncentrowanej na przeniesieniu jak również cofanie (odbieranie), na skutek prawomocnego orzeczenia Sądu Koleżeńskiego lub wniosku Komisji Certyfikacyjnej, wydanych certyfikatów,
    12. podejmowanie uchwał w sprawie członkostwa Towarzystwa w stowarzyszeniach krajowych i zagranicznych lub w organizacjach międzynarodowych, w sprawie założenia oraz członkostwa w związku stowarzyszeń,
    13. ustalanie wysokości składek członkowskich i zasad ich opłacania, i w szczególnych przypadkach zwalnianie z obowiązku płacenia składki członkowskiej,
    14. ustalanie regulaminu wynagrodzeń pracowników Towarzystwa,
    15. zwoływanie Walnego Zgromadzenia,
    16. coroczne składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zgromadzeniu,
    17. podejmowanie uchwał o rozpoczęciu lub zaprzestaniu prowadzenia działalności gospodarczej.
  5. Zarząd ustanawia Kodeks Etyczny oraz Procedurę Wykonawczą do niego, a także dokonuje ich okresowego przeglądu i modyfikuje je, jeśli uzna to za stosowne.
  6. Zarząd podejmuje decyzje zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego
  7. Ograniczona odpowiedzialność: Zarząd ponosi odpowiedzialność tylko za umyślne przewinienia i rażące zaniedbania.
  8. Członkowie Zarządu Głównego Towarzystwa mogą otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.

§ 9. RADA SUPERWIZORÓW TOWARZYSTWA

  1. Rada Superwizorów Towarzystwa jest organem opiniodawczym Towarzystwa.
  2. W skład Rady Superwizorów Towarzystwa wchodzą członkowie zwyczajni Towarzystwa, posiadający certyfikat superwizora TFP, nadany przez ISTFP lub Towarzystwa, którzy złożyli dokument potwierdzający uzyskanie ww. kwalifikacji.
  3. Rada Superwizorów Towarzystwa składa się z nie mniej niż z 12 i nie więcej niż z 22 osób wybieranych w czasie Walnego Zgromadzenia.
  4. Rada Superwizorów Towarzystwa wybiera ze swojego grona Przewodniczącego Rady Superwizorów Towarzystwa oraz Koordynatora ds. Szkoleń i Certyfikatów i Koordynatora ds. Badań i Zagadnień Naukowych.
  5. Do kompetencji Rady Superwizorów Towarzystwa należy:
    1. kształtowanie merytorycznej działalności Towarzystwa,
    2. delegowanie w skład Zarządu Koordynatora ds. Szkoleń i Certyfikatów oraz Koordynatora ds. Badań i Zagadnień, na czas trwania kadencji władz Towarzystwa,
    3. rozpatrywanie i zatwierdzanie programów szkoleniowych, nadzorowanie szkoleń z zakresu TFP,
    4. przeprowadzanie egzaminów certyfikacyjnych,
    5. opiniowanie inicjatyw związanych z realizacją celów statutowych Towarzystwa,
    6. coroczne składanie Walnemu Zgromadzeniu sprawozdania ze swojej działalności.
  6. Rada Superwizorów Towarzystwa może powołać w ramach swojej organizacji komisje merytoryczne (np. Komisja Etyki Zawodowej). Członkami takich komisji mogą być wyłącznie członkowie Rady Superwizorów Towarzystwa. Komisje mogą być komisjami stałymi jak również komisjami powołanymi dla konkretnego zadania.
  7. Rada Superwizorów Towarzystwa uchwala regulaminy działania powołanych przez siebie komisji.
  8. Posiedzenia Rady Superwizorów Towarzystwa zwołuje w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał, Zarząd Główny, Przewodniczący Rady Superwizorów Towarzystwa lub co najmniej 4 członków Rady Superwizorów Towarzystwa.
  9. Rada Superwizorów Towarzystwa podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby jej członków. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady Superwizorów Towarzystwa.
  10. Uchwały Rady Superwizorów Towarzystwa mogą być powzięte, jeżeli wszyscy członkowie Rady Superwizorów Towarzystwa zostali poinformowani o posiedzeniu za pośrednictwem poczty elektronicznej, faxu lub listem poleconym. Za poinformowanie uważa się wysłanie poczty elektronicznej, faxu lub listu poleconego.
  11. Rada Superwizorów Towarzystwa może podejmować uchwały w trybie obiegowym lub za pośrednictwem środków porozumiewania na odległość. W takim przypadku uchwała może zostać podjęta, jeżeli wszyscy członkowie Rady Superwizorów Towarzystwa zostali powiadomieni o jej proponowanej treści.

§ 10. KOMISJA REWIZYJNA

  1. Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób wybieranych przez Walne Zgromadzenie.
  2. Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają ze swego grona Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
  3. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji w wybieralnych władzach Towarzystwa, ani być pracownikami Towarzystwa.
  4. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Towarzystwa powołanym do sprawowania kontroli nad działalnością Towarzystwa.
  5. Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
    1. kontrolowanie co najmniej raz do roku całokształtu działalności Towarzystwa,
    2. występowanie do Zarządu Głównego lub Walnego Zgromadzenia z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontrolnych,
    3. prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia w razie stwierdzenia niewywiązywania się przez Zarząd Główny z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu Głównego,
    4. zwołanie Walnego Zgromadzenia, w razie nie zwołania go przez Zarząd Główny w terminie określonym w statucie,
    5. składanie na Walnym Zgromadzeniu wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium dla członków Zarządu Głównego,
    6. coroczne składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zgromadzeniu,
    7. prawo żądania od członków i władz Towarzystwa złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.
  6. Przedstawiciele Komisji Rewizyjnej mogą brać udział z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu Głównego.
  7. Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej dwóch członków. W razie równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej
  8. Komisja Rewizyjna może podejmować uchwały w trybie obiegowym lub za pośrednictwem środków komunikacji na odległość. W takim przypadku uchwała może zostać podjęta, jeżeli wszyscy członkowie Komisji Rewizyjnej zostali powiadomieni o jej proponowanej treści.
  9. Szczegółowy tryb i zasady działania Komisji Rewizyjnej określa regulamin uchwalony mocą uchwały Walnego Zgromadzenia.

§ 11. SĄD KOLEŻEŃSKI

  1. Walne Zgromadzenie powołuje Sąd Koleżeński
  2. Sąd Koleżeński jest dwuinstancyjny: Sąd Koleżeński I Instancji i Sąd Koleżeński Odwoławczy.
  3. Sąd Koleżeński I Instancji, jako sąd I instancji składa się przynajmniej z 3 członków, którzy spośród siebie wybierają przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
  4. Sąd Koleżeński Odwoławczy, jako sąd II instancji składa się z przynajmniej 3 członków, którzy spośród siebie wybierają przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
  5. Członkiem Sądu Koleżeńskiego może być wyłącznie osoba posiadająca status członka zwyczajnego.
  6. Sąd Koleżeński rozstrzyga spory między członkami Towarzystwa oraz między członkami a władzami Towarzystwa, powstałe na tle ich działalności w Towarzystwie, a także orzeka o odpowiedzialności członków w razie naruszenia statutu, regulaminów, uchwał władz oraz kodeksu etycznego czy godności wykonywania zawodu psychoterapeuty albo działania na szkodę Towarzystwa.
  7. Sąd Koleżeński składa sprawozdania ze swojej działalności na Walnym Zgromadzeniu.
  8. Sąd Koleżeński może orzekać następujące kary:
    1. upomnienie,
    2. nagana,
    3. zawieszenie w prawach członka na okres od 1 do 12 miesięcy,
    4. wykluczenie z Towarzystwa,
    5. cofniecie (odebranie) certyfikatu psychoterapeuty,
    6. cofnięcie (odebranie) certyfikatu superwizora.
  9. Orzeczenia Sądu Koleżeńskiego w obu instancjach zapadają zwykłą większością głosów. Do ich ważności niezbędna jest obecność pełnego składu Sądu.
  10. Od orzeczenia Sądu Koleżeńskiego I Instancji przysługuje stronom odwołanie do Sądu Koleżeńskiego Odwoławczego, którego orzeczenie jest ostateczne.
  11. Członkowie Sądu Koleżeńskiego nie mogą pełnić funkcji w innych organach Towarzystwa i władzach Towarzystwa.
  12. Szczegółowy tryb i zasady działania Sądu Koleżeńskiego I i II instancji określa regulamin uchwalony mocą uchwały Walnego Zgromadzenia.

§ 12. ZMIANA STATUTU I ROZWIĄZANIE TOWARZYSTWA

  1. Uchwalenie statutu lub jego zmiana przez Walne Zgromadzenie wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych.
  2. Podjęcie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa przez Walne Zgromadzenie wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych.
  3. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa Walne Zgromadzenie powołuje Komisję Likwidacyjną, która przeprowadzi likwidację Stowarzyszenia. Walne Zgromadzenie wskazuje także fundacje i stowarzyszenia, mające podobne cele statutowe do Towarzystwa, nienastawione na osiąganie zysku, na rzecz których przejdzie majątek Towarzystwa, po wypełnieniu jego zobowiązań.